دیسک کلاچ و صفحه کلاچ دو قطعه مهم در سیستم کلاچ خودرو هستند که با همکاری برای انتقال نیروی محرکه از موتور به گیربکس و سپس به چرخ‌ها، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. فرق عملکردی بین دیسک کلاچ و صفحه کلاچ در این است که دیسک کلاچ بین فلایویل موتور و صفحه کلاچ قرار می‌گیرد و با درج کلاچ بین این دو عضو، به هم متصل می‌شود. در حقیقت، صفحه کلاچ یک صفحه با فنر است که با چرخش فلایویل، فشاری را ایجاد می‌کند تا دیسک کلاچ را بین خود و فلایویل فشرده کند. به طور کلی، این قطعات سیستم کلاچ با هم همکاری می‌کنند تا اتصال مناسبی بین موتور و کلاچ برقرار شود و نیروی محرکه به چرخ‌ها منتقل شود. ما در این مقاله تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ را به طور کامل برای شما توضیح داده ایم.

تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ

1. دیسک کلاچ (Clutch Disc):
- دیسک کلاچ نوعی قطعه است که بین فلایویل موتور و صفحه کلاچ قرار می‌گیرد.
- این دیسک دارای ساختار صاف و دایره‌ای است و معمولاً از مواد فلزی یا کامپوزیت ساخته می‌شود.
- سطح دیسک کلاچ با سطح صفحه کلاچ در تماس است و با درج کلاچ، از طریق ایجاد اصطکاک، نیروی محرکه را از موتور به گیربکس منتقل می‌کند.
- وقتی کلاچ فشرده می‌شود، دیسک کلاچ به وسیله فریکشن (اصطکاک) با صفحه کلاچ متصل می‌شود و انتقال نیرو را فراهم می‌کند.
- دیسک کلاچ می‌تواند دارای شیارها، روکش‌ها یا الگوهای خاصی باشد تا به بهترین شکل ممکن اصطکاک را فراهم کند و جلوگیری از لغزش یا سایر مشکلات در عملکرد کلاچ کند.
2. صفحه کلاچ (Clutch Pressure Plate):
- صفحه کلاچ یک قطعه مسطح است که با فنرهایی متصل به فلایویل موتور قرار می‌گیرد.
- این صفحه دارای ساختار صفحه‌ای است و معمولاً از فولاد ساخته می‌شود.
- صفحه کلاچ با چرخش فلایویل موتور، فشاری را ایجاد می‌کند که به دیسک کلاچ وارد می‌شود و آن را به صفحه کلاچ فشرده می‌کند.
- فشار ایجاد شده توسط صفحه کلاچ باعث ایجاد اصطکاک بین دیسک کلاچ و صفحه کلاچ می‌شود و انتقال نیرو را فراهم می‌کند.
- صفحه کلاچ ممکن است دارای روکش‌ها، نوارهای اصطکاکی یا سایر الگوها باشد تا اصطکاک بهینه‌ای را فراهم کند و عملکرد کلاچ را بهبود بخشد.

به طور کلی، دیسک کلاچ و صفحه کلاچ با همکاری فشردن و ایجاد اصطکاک، نیروی محرکه را از موتور به گیربکس منتقل می‌کنند. این دو قطعه در سیستم کلاچ بسیار مهم هستند و با هم تعامل دارند تا اتصال مناسب بین موتور و گیربکس برقرار شود و نیرو به چرخ‌ها منتقل شود.

تفاوت بین دیسک و صفحه پری دمپر و دیسک و صفحه معمولی

ممکن است سوالی برایتان پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین دیسک و صفحه پری دمپر و دیسک و صفحه معمولی وجود دارد. دیسک و صفحه پری دمپر دارای ۶ فنر هستند در حالی که دیسک و صفحه معمولی فقط ۴ فنر دارند. تفاوت تعداد فنرها بین دیسک و صفحه پری دمپر و دیسک و صفحه معمولی باعث می شود که مدل پری دمپر، نوسانات را بهتر جذب کند. به عبارت دیگر، دیسک و صفحه پری دمپر با ۶ فنرهایش به دلیل بیشتر بودن تعداد فنرها، قابلیت جذب نوسانات را در مقایسه با دیسک و صفحه معمولی با ۴ فنرهایش بیشتر دارد. همچنین، به دلیل فنرهای بیشتر، درگیر شفت با گیربکس در دیسک و صفحه پری دمپر نرم تر و با لرزش کمتری همراه خواهد بود. البته باید توجه داشت که به دلیل داشتن فنرهای بیشتر، دیسک و صفحه پری دمپر شتاب اولیه کمتری خواهد داشت، زیرا فنرهای بیشتر باعث افزایش زمان چسبیدن صفحه به دیسک می‌شوند. 

خرید دیسک و صفحه کلاچ

می‌توانید دیسک و صفحه کلاچ را از وبسایت لوکس اتو پارت خریداری کنید. همچنین، می‌توانید با شماره تلفن 33949839 - 36613517 تماس بگیرید و سفارش خود را ثبت کنید. لوازم یدکی لوکس اتو پارت مجموعه‌ای است که دیسک و صفحه کلاچ متناسب با انواع خودروها و در برندهای اصلی و باکیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. 

امیدوارم از مقاله تفاوت دیسک کلاچ و صفحه کلاچ اطلاعات لازم را به دست آورده باشید.